Zdrowie dziecka a nadwaga w młodym wieku

otyłe dziecko

Proces nadmiernego przybierania na wadze w przypadku małych dzieci staje się w ostatnich latach poważnym problemem społecznym. Coraz więcej maluchów już w wieku przedszkolnym wykazuje pierwsze oznaki otyłości, a to jest zła perspektywą na całe przyszłe życie. Otyłość wiąże się nie tylko z zaburzeniami rozwojowymi, ale jest także zagrożone zdrowie dziecka, bowiem więcej kilogramów to mniejsza ruchliwość, a więc i mniejsza wydolność płuc dotlenienie, odporność i podatność na infekcje. Poza tym otyłe dzieci czują się wyobcowane, wyszydzane i same izolują się od grup rówieśniczych, co dodatkowo negatywnie wpływa na ich rozwój społeczny oraz emocjonalny.

Przyczyny otyłości u dzieci

Nie trzeba rozważać nawet nad tym problemem, dlaczego dzieci mają nadwagę. Wina oczywiście leży po stronie opiekunów, którzy z jednej strony nie mają czasu prowadzić racjonalnej zdrowej domowej kuchni, a z drugiej zostawiają maluchom za dużo swobody.

Dziecko już w wieku przedszkolnym je to, na co ma ochotę, a więc i słodycze, ciasto czy pizzę, która mama zamawia, bo nie ma czasu na obiad. Inną kwestią jest przekarmianie z troski o zdrowie dziecka. Wiele starszych już babć wciąż posiada dawne nawyki, które wpajano im w młodości, mówiące, że zdrowie dziecka warunkuje odpowiedni wygląd.

Dodawanie jeszcze jednej łyżki cukru czy masła, żeby potrawa była w ich przekonaniu lepsza, to początek poważnego problemu. Komórki tłuszczowe ukształtowane w dzieciństwie pozostają na całe życie.

Kształtowanie nawyków

Jednym z najważniejszych zadań, jakie mają rodzice i które może przeciwdziałać otyłości także w późniejszym wieku jest kształtowanie nawyków żywieniowych. Kiedy w grę wchodzi zdrowie dziecka nie powinno się żałować, że odmawia mu się przyjemności zjedzenia czekolady, czy zmusza do picia niesłodzonych soków.

W rzeczywistości nasze upodobania są efektem wyuczenia i jeśli już niemowlaka poi się słodzonymi ziółkami czy woda z glukozą to w wieku przedszkolny nie będzie umiał obejść się bez cukru. Lepszym rozwiązaniem jest czysta woda mineralna, gdyż gasi pragnienie, a nie ma niedobrego smaku. Stopniowe dodawanie do niej soków ukształtuje przyzwyczajenie.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Milena Zielińska

Arek z doświadczenia jest farmaceutą, który prowadzi niewielką aptekę zielarską w internecie. Dodatkowo zajmuje się prowadzeniem serwisu poświęconemu zdrowiu, który prowadzi ze swoimi kolegami ze studiów. W wolnej chwili pisuje dla eZabiegi24h.

More Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *